Wednesday, October 29, 2008

Pseudonym atau a.k.a.

Dalam dunia modenisasi IT sekarang, ramai internet user (secara tidak perasan) telah mewujudkan satu nama baru bagi mereka untuk menandakan one special mark untuk orang mengenali mereka di internet.

Kadangkala nama tersebut datangnya daripada username email korang, adakalanya datang dari watak character game yang korang minat, dan mungkin telah bereksperimentasi sendiri dengan nama untuk cipta satu nama baru khas tersendiri. Bagi kebanyakannya, lebih selesa menggunakan nama sendiri yang telah dipendekkan dan diubah sedikit sahaja seperti nama aku sendiri Mohd Hisham Mohd Hardi, dan dipendekkan kepada Sham Hardy. Pendek dan mudah untuk diingat oleh semua orang, namun tak juga ramai orang ketahui bahawa aku ada satu nama nick online aku iaitu MusHi, haha.. kombinasi dari nama aku yang diterbalikkan dan dijepunkan. Terpulang pada korang sebernanya dan kreativiti masing-masing samada anda ingin membuat atau tak, takder siapa nak paksa pun..

Sebernanya fenomena ini dinamakan Pseudonym, dan ianya bukan sesuatu yang baru, dan jika dilihat takrif maksudnya dalam wikipedia:
A pseudonym is a fictitious alternative to a person's legal name (see alias). In some cases, pseudonyms are adopted because it is part of a cultural or organizational tradition, its also used to hide an individual's identity, as with writers' pen names, graffiti artists, resistance fighters or terrorists' noms de guerre and computer hackers' handles.
Idea aku nak menulis tentang tajuk ni pun datang pasal aku teringat sorang nama champion gamer sekarang iaitu, fatal1ty atau nama sebenarnya Johnathan Wendel, yang telah banyak memenangi eletronic game competition, dan beliau sendiri telah pilih nama dari ayat fatality, bermaksud a brutal death killing method to your opponent. Cool..........>:)

List nama mereka yang famous dengan panggilan a.k.a. mereka:

Richard Bachman (Stephen King)
Che Guevara (Ernesto Rafael Guevara de la Serna)
Pol Pot (Saloth Sar)
Bill Gates (William Henry Gates III)
Buddha (Siddhartha Gautama)
Rivaldo (Vitor Borba Ferreira)
Ronaldinho (Ronaldo de Assis Moreira)
Stan Lee (Stanley Martin Lieber)
Joseph Stalin (Iosif Vissarionovich Djugashvili)
Pelé (Edson Arantes do Nascimento)
M.C. Hammer (Stanley Kirk Burrell)
Sid Vicious (John Simon Ritchie)
Paklah (Abdullah bin Haji Ahmad Badawi)
Snoop Dogg (Cordozar Calvin Broadus, Jr.)
Malcolm X (El-Hajj Malik El-Shabazz)
2Pac (Tupac Amaru Shakur)
M. Night Shyamalan (Manoj Nelliyattu Shyamalan)
Slash (Saul Hudson)
J.R.R.Tolkein (John Ronald Reuel Tolkein)
The Stig (Unknown)

Well.. forget them for while, sekarang ni dah korang decide nak letak nama apa? ataupun mungkin korang dah pun ada satu nama kat korang? Let share it here, dan beritahu pada semua orang who you are. Hehe..

Incase kalau korang berminat untuk tengok nama-nama personaliti lain macam celebrity or anyone, just go to these link websites to look out:

blog comments powered by Disqus

Talk to Sham

Do you have something to ask me? Perhaps chit chat? Or jut want to close-up knowing me? Just IM me on these places:

YM: fall2zero
Skype: shamhardy
GTalk: eisham

P/S: Anytime you want to add me, please also include your message to it, so i will know which planet you come from ;-)

See me broadcast live!

I Need Your Help

Currently i'm working on my new site called HypeCapsule.com, i need more help from anyone whose interested in being as writer for the blog. Its about music/arts anyway (http://shamhardy.blogspot.com/2008/11/hype-capsule-is-up.html), please read more details of the site on link given. So.. anyone whose interested can send me your application on my e-mail at: eisham[a]gmail.com or chat with me personally on Yahoo Messenger, GTalk and Skype. Both id can be checked on the left footer sidebar of this page. Thank you!

  © Blogger template Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP