Sunday, October 26, 2008

10 Musician Yang perlu Anda Kenal

Munculnya mood "indie" music yang menjadi trend pasaran muzik semasa, telah menampakkan banyak musician yang muncul dari pelbagai genre, lineup dan gear terbaik mereka yang couldn't ever imagine sometime. Sudah pastinya, internet telah menjadi satu penghubung kebangsaan bagi musician baru untuk mempromosikan karya mereka. Namun begitu, kemunculannya yang bagaikan bah melanda Malaysia, kita adakalanya tercari manakah band yang sesuai dengan halwa telinga kita masing-masing.

Oleh itu aku ingin senaraikan 10 band yang aku rasa adalah seperti suatu bomb explosive tersimpan didalam big highway internet, dan patut diberi perhatian kepada mereka ini kerana adanya mutu kualiti dalam karya mereka. Tidak ada metal band dalam list ini kerana awal-awal dah aku letakkan ayat "indie" di permulaan blog post ini yaaa. :D

 
Sevenmiles
MySpace: http://www.myspace.com/batutujuh

Ada personal story sebernanya dengan band ni, time tuh aku turun gig kat MCPA, then on the way aku kesana aku tanya ngan sorang dude nih mana letaknya MCPA, and then after ditunjukkan jalan this dude dalam masa yang sama promotekan band member dia yang bernama band SevenMiles nih, at that time dia just sold RM5 je CD demo kat aku.

Then after finish all the gig event aku pon pulang home n listen to the CD, ternyata sekali aku tak kecewa dengan muzik dorang. Sekali dengar bunyi macam band ala Flop Poppy, 3-4 kali dengar memang band Seven Miles ada bakat besar mereka yang tertanam sendiri. Dan aku pun berpuas hati dengan muzik dorang, dan deserve dimasukkan dalam top 10 bands yang aku rasakan semua orang patut kenal. ;-)

Dan kepada dude tersebut, walaupun aku lupa dengan nama kau, namun aku berterima kasih banyak kerana bagi aku CD kau tuh. Kini aku matang. LOL!




Decma and the CouldHaveBeen
MySpace: http://www.myspace.com/thecouldhavebeen

Sebuah band yang berasal dari selatan iaitu Johor (Negeri kesayanganku) mempamerkan muzik yang sungguh melankolik dan mellow, tapi itu bukan alasan utama aku layan dengan band ini, aku kagum sebernanya kerana seorang lineup mereka menggunakan Gambus dan pelbagai lagi Xylophone instrument tradiosional they could ever get. Suatu pembawakan muzik yang baru bagi pendapat aku, dan patut dipuji kerana bangga membawa kombinasi tersebut.

Lagipun suara merdu Decma yang berjaya membawa dengan baik kesemua lagu recording mereka, aku rasakan band ini juga patut diberi perhatian dan tahu mengenai mereka ini.













Yuna
MySpace: http://www.myspace.com/yunaroomrecords 

First impression aku masa aku tengok Yuna adalah, wow.. a girl bertudung can play good show music? Never think of it before, even lagu yang dipetik jari jemari lagunya dengan gitar pun sedap, apatah lagu setiap butir-butir ayat dimerdukannya pun sedap. Overall this girl should be get like every bands got, some respect and some support to the scene.

Baru baru ini juga Yuna telah pun melancarkan EP baru mereka di KLPAC, did anyone go? how was it? best? nahh... aku tak dapat pergi atas sebab hal agak mustahak sebernanya. ;-p



Estrella
MySpace: http://www.myspace.com/estrellaband

Bagi mereka yang sentiasa listening to Hitz.fm dan Xfresh mungkin akan biasa mendengar lagu Stay dari Estrella yang kerap kali berkumandang kebelakangan ini. Ditubuhkan pada tahun 2006, Banyak juga show yang Estrella telah dijemput bermain dan salah satunya adalah pada show ketika Mocca datang ke Malaysia baru-baru ini.

Dan bagi mereka yang suka dengan Estrella, nantikan 2 videoklip mereka iaitu Stay dengan berlatarbelakangkan Putrajaya kita. Lagipun suara merdu Liyana dan semua lagu mereka memang mudah untuk diterima kepada semua orang especially mereka yang fall in love semua.. how sweet....












Radiostar
MySpace: http://www.myspace.com/layartanchap

Lagu pertama mereka yang membuatkan aku fall in love dengan Radiostar adalah Pada Senyummu, memang pure Jazz dan betul-betul berjaya menenangkan jiwa kacau aku tatkala masa itu dan satu lagu aku tujukan kepada someone yang special, "you know who you are" ;-)

Tapi sebernanya aku memang sukakan Jazz dari dulu lagi, dan Radiostar telah meletakkan genre tersebut dalam lagu mereka dan memang tak dapat ditolak untuk aku suka kepada band ini. Tambahan juga vokalisnya adalah dari former band sebelum ini iaitu Innuendo, perkenalkan pakcik Pot Amir yang rambut kerintingnya dan memang top notch suaranya. Sesuai bagi mereka yang sedang melayan perasaan dan sukakan Jazz.

P/S: Peminat kepada Ana Rafali juga.. ;-p
















Force Vomit
MySpace: http://www.myspace.com/forcevomit

Saya Sham Hardy disini dengan bangganya ini menyatakan bahawa Force Vomit adalah band kegemaranku all time!! LMAO! yaaa.. memang Force Vomit adalah faveret aku sepanjang masa, kesemua lagu mereka juga aku suka. Kerana genre lagu mereka yang surf dan memang totally back to  60's punya sound. Aku suka! dan lagu dari band ini juga aku bawakkan dalam jamming aku bersama rakan-rakan sejahtera.

Bayangkan, hampir kesemua lagu yang aku introducekan kat member aku semua dapat layan, memang senang diterima la diorang nih, aku memang suka! haha.. dan plus mereka semua adalah Singaporean, ada kena mengena dengan hometown relatives aku juga. ;-\

Forget about kiasu tuh sumer dan dengarkan Force Vomit sekarang juga, dan bagi intro permulaan aku cadangkan untuk dengar lagu "Siti" dan "Don't Raise Your Voice" mereka. Memang surf abis, dan kepada Dino iaitu vokalis mereka, jika kau baca blog aku nih. MAKE MORE SONGS DAMNIT!! hahahaha..











Bintang Batu
MySpace: http://www.myspace.com/bintangbatu

Pertama kali aku ingin berterima kasih kepada cik Zaza kita kerana dialah yang introducekan aku kepada band ini pasal aku stalk blog dia masa tuh, and the first song yang aku minati adalah "Pusi Dewi", that's it. memang penuh cintan cintun ini band, dan bagi mereka yang selalu pogo di Giggers mungkin akan terlalu too familiar dengan band ini.















Julie Goes Overseas 
MySpace: http://www.myspace.com/juliegoesoverseas

Lagu "Si Dia" yang betul-betul menusuk jiwa kalbu kerana lagu ini ditujukan khas kepada adik Muhd Afiq Bin Zainal Abidin yang menghidapi Kruzon Syndrome betul-betul mengasyikkan minda dan jiwa setiap insan. Tambahan pula mereka ini semua memang teramat peramah dan amat senang ditemubual, especially cik Monchie kita iaitu drummer kita Julie Goes Overseas yang betul-betul bersungguh mengajak aku untuk membeli mereka punya EP di Kami The Gig Konsert.

Julie Goes Overseas patut diberi pendedahan dalam scene, tambahan juga mereka semua berbakat besar dalam olahan pelbagai lagu mereka. Oh ya sebelum terlupa, mereka ada juga keluarkan EP baru mereka, sila pergi ke laman MySpace mereka untuk mengikuti cara untuk korang beli CD mereka. Pasti tidak kecewa!
















Band yang aku tak sengaja terjumpa di website Channel V AMP, dengan bawaan lagu mereka yang banyak kedengaran sampling digunakan. Band ini memang tidak akan kecewakan korang. Namun begitu, aku ada sedikit konfius dengan vokalis mereka yang mana satu, kerana seorang bernama Vuyun (wanita) dan seorang lagu bersuara seorang dude. LOL!

Aku cadangkan untuk korang mendengar dahulu lagu "Sekutu Kuat Berangan" mereka yang dinyanyikan oleh vokalis Vuyun dan you tell the difference. Tambahan pula sekarang seolah kelihatan shirts mereka banyak boleh didapati store pakaian yang support D.I.Y mana-mana. Dapatkan yang original!





Akhir sekali, sebuah yang telah pun naik famous, sebuah band yang telah memecah tradisi bahawa saxophone hanya dimainkan oleh band Ska. Band yang berjiwa komplotan dengan fans mereka, Band yang mempunyai sound yang agak retro back to 80's - 90's something. Band yang diperkenalkan dengan nama KOMPLOT, telah melanda perairan Malaysia.

Sebarang lagu mereka memang berjaya membuatkan mana-mana individu mendengar untuk joget bersama. Mereka juga telah banyak mengadakan show di serata Malaysia dan satu di Bandung, Indonesia. Mereka ternyata hebat dengan muzik mereka, namun hanya sedikit sahaja diriliskan untuk peminat sekalian. Bagaimanapun, dalam blog MySpace mereka ada dinyatakan untuk KOMPLOT mengeluarkan rilisan baru beserta olahan semula semua muzik mereka kedalam EP baru yang akan dikeluarkan bila tarikhnya nanti.

Diharapkan anda semua bersabar dan dapat menunggu bilakah mereka akan kembali dengan lagu baru. Oleh itu, mari kita semua berkomplot dengan KOMPLOT! yearghhhh!!!

blog comments powered by Disqus

Talk to Sham

Do you have something to ask me? Perhaps chit chat? Or jut want to close-up knowing me? Just IM me on these places:

YM: fall2zero
Skype: shamhardy
GTalk: eisham

P/S: Anytime you want to add me, please also include your message to it, so i will know which planet you come from ;-)

See me broadcast live!

I Need Your Help

Currently i'm working on my new site called HypeCapsule.com, i need more help from anyone whose interested in being as writer for the blog. Its about music/arts anyway (http://shamhardy.blogspot.com/2008/11/hype-capsule-is-up.html), please read more details of the site on link given. So.. anyone whose interested can send me your application on my e-mail at: eisham[a]gmail.com or chat with me personally on Yahoo Messenger, GTalk and Skype. Both id can be checked on the left footer sidebar of this page. Thank you!

  © Blogger template Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP